tisdag, mars 14, 2006

Radiotjänst i Kiruna

Fick i dagarna ett litet kort från Radiotjänst i Kiruna som meddelar att de kommer att pejla vårt område snart.

Eftersom jag fått besök av pejlare som...
...en gång vägrat stiga av min dörrmatta om jag inte skrev på innehavslappen
...en annan gång, på min kommentar att jag var ensam hemma och inte ville öppna eftersom jag saknade säkerhetskedja, öppnade brevlådan och viskade - "men jag är inte farlig!"

och jag saknar orsak att anmäla TV-innehav så ringde jag upp och bad dem notera att jag undanber mig besök.

De har dock inga uppgifter om människor som inte är kunder - vilket är konstigt eftersom de brukar vara duktiga på att skicka "hej, vi har noterat att du glömt att anmäla TV-innehav"brev.

Men, men... det får bli en lapp på dörren.

1 Comments:

Blogger Kalle - Dagens (s)itat said...

Du skulle viskat tillbaka: "Men det är jaaag." =)

I allvarlighetens namn så måste jag verkligen frågasätta radiotjänsten insamlingsmetoder.

Själv var jag länge tv-mottagarlös, vilket under hösten 2003 häranledde en eftersökning på mig som förde tankarna till Orwell. Tydligen var det inte troligt att en student på 6500 i månaden inte hade råd med en televisionsapparat.

Min personliga höjdpunkt var när en trevlig herre ringde på dörren. Följande konversation utspelade sig:

"Hej! Du har inte anmält ditt tv-innehav." (bara det uttrycksättet...)

"Nej, jag har ingen tv."

"Men vad konstigt. Vi har nämligen fått in en pejling från din lägenhet."

"Det var verkligen mystiskt. Vad pejlar ni då? Jag trodde att tv-apparater var konstruerade att ta emot signaler, inte skicka ut dem?"

Förlägen hostning och ett leende. "Tja.. Det kan ju ha varit från grannen..."

QED.

14 mars, 2006 16:00  

Skicka en kommentar

<< Home