tisdag, mars 14, 2006

Livskvalitet

Skickliga hantverkare är livskvalitet!
Jag kom just hem med min nylagade portfölj från skomakaren. Inte nog med att det är riktigt fint hantverk, han gör alltid lite extra och så är han billigare än klackbarerna.

Till sina lagade skor och skinnsaker så får man alltid en liten föreläsning om skinnarbete, matematik, arbetsmoral, Libanon att vara invandrare i Sverige på 50-talet och vad nytillkomna invandrare borde tänka på, kvinnor sätt att slita klackar i olika delar av världen och mycket annat.

Idag fick jag lära mig om den skofabrik som han var chef för i Libanon och om libanesisk design - ja och dessutom så fick jag hela locket renoverat med ny stagskiva och metallstaget under handtaget utbytt för att trivas med mina tunga lagböcker. Alltihop sytt och nitat för 300 pix.

Erfarenheter, kvalitetshantverk och yrkesstollthet som är ovärderliga. Tur att han inte tänkte på det när han satte priset :)

Men för den som finns i Östergötland så är det skomakaren på Nya Tanneforsvägen som ni skall gå till!