fredag, december 16, 2005

Ords innebörd

Riksdagen debatterar just budgeten.

Sonja Karlsson (s) återkommer ofta, angående Alliansens förslag om sänkta ersättningsnivåer, till att (s) inte låter de arbetslösa betala...
Att inte få någoting är inte att betala. Att jag inte får en julklapp av min granne innebär inte att jag betalar en del av dennes leverne...

Och (v) gnyr över borgarnas förslag om att minska den mellan-kommunala omfördelningspolitiken. När staten tar pengar från en part och ger till en annan, oavsett om den som blir berövad något vill eller ej, är definierat som solidaritet.

För mig handlar solidaritet om någons inre boende vilja att på ett eller annat sätt stödja någon annan med sin tid, goda råd eller ekonomiska medel för att man finner det värdefullt. Men för vänsterpartister handlar solidaritet om, inte att realisera sin egen moral, utan att tiga still när någon annan med din kraft och dina pengar, lever ut sin moral.

Jag blir så sugen på att springa fram och hugga vänsterpartisters plånböcker - snabbt donera alla deras pengar till Röda Korset och sedan jublande gratulera dem till utmärkt solidaritet.
Sedan kommer nog polisen att definiera det som stöld. Men det är ju en annan fråga.