fredag, februari 03, 2006

Fler oroligheter

Upprördheten äver att profeten Muhammed avbildats i danska karikatyrer har inte direkt dämpats.

Jag talade med en bekant igår, som konstaterade att dennes omedelbara instinkt var att nu skulle muslimerna ur vårt land. Vi diskuterade en stund och det kom ganska snart fram att personen inte var insatt i det politiska läget i området där oroligheterna härjar och därför helelr inte såg den politiska inblandninger. Personen var också rätt säker på att Koranen uppmanade sina trogna att döda "otrogna".
Utöver att den fara som oroligheterna innebär för människors liv och hälsa, så är jag rädd att de kommer att leda till att enskilda muslimer i större utstärckning betraktas som onda och inskränkta- även svenska, demokratiska muslimer.

Jag är inte speciellt insatt i vare sig Islam (religionen) eller islamism (politiska inriktningar som grundar sig på den muslimska tron - finns så väl demokratiska som fundamentalistiska inriktningar), men några saker är tydliga i denna problembild.

Den islamska världen har efter 11 september kännt av att stora delar av västvärlden betraktar dem alla som presumtiva terrorister.
De protester som varit, och då bortser jag från intellektuell moteld, har kommit från oroliga områden där demokrati inte är mer än ett teoretiskt begrepp.
Den våldsamma delen av protesten kom inte igång förrän nyligen, (bilderna publicerades tidigt i höstas) i ett mycket oroligt Palestina, där Hamas mycket otippat vann valet och där den nu styrande al Fatah-rörelsen plötsligt fann sig utmanövrerade och i Jyllands-Posten (Danmark är också USA allierade), kraftigt förenklat, fann en grund att synas och höras.
Den muslimska rörelsen har varit mycket splittrad och i oroliga tider fick man i Karikatyrerna och Jyllands-Posten en gemensam fiende som heller inte är större än att de lätt rådde på den.
Till en början spreds kraftigt grova nidbilder av profeten, som helt felaktigt hävdades kom från Jyllands-Posten

Vad gäller Koranens våldsuppmaningar, kan jag inte uttala mig, eftersom jag ännu inte läst den. MEN, jag kan konstatera att den som läser Bibeln utan urskiljning och distans där har en del att reagera på och jag misstänker att Koranen kan erbjuda liknande texter. När det hävdas att Koranen säger det ena eller andra, kan det därmed vara klokt att inte döma innan du tagit reda på om det är en text som används aktivt idag eller om det är historisk kuriosa, i likhet med de bibelcitat som som ligger till grund för ett mkt underhållande brev som du finner HÄR.

Jag bär sällan mitt konfirmationskors kring halsen, men idag skall jag göra det - tillsammans med det Allahs öga som jag fick av vänner i Turkiet en gång. Jag bär det som påminnelse om att de kristna och muslimska troende, faktiskt anser sig tillbe samma Gud. Att alla människor alltid skall visas den respekt och omtanke som deras åsikter och handlingar gör dem förtjänta av - inte i beroende på vilken religion de tillhör.

Med önskan om en tollerant och multireligiös dag!

/Sophia