tisdag, februari 07, 2006

Men mammmaaaa - alla andra får ju

Min favorit sosse Stig-Björn Ljunggren sammanfattar gårdagens SVT Debatt som behandlade statens bevakningsmöjligheter kontra personlig integritet.
Om jag fattat rätt är de folkvalda på väg att nu driva genom beslut om att det ska bli lättare att bugga. Storebror ska se oss och höra oss i betydligt högre utsträckning än tidigare.
Kanske bra.
Samtidigt lämnas inte telefonlistorna ut på de telefonsamtal som ringts inom regeringskansliet etc i samband med Tsunamikatastrofen.
Är det bara jag som tycker att det är något som är konstigt?
Med den begåvningsansatsen får Storebror lyssna på mig när han vill, han kommer ändå inte att fatta ett smack.

Diskussionen fördes mellan minister Bodström och Pär Ström, författare och mannen bakom stoppa-storebror.nu.

Bodström framhöll att det ju faktiskt inte är några konstiga förslag de kommer med, vi skall ju bara göra som våra nordiska grannländer och i princip aaaallla andra i Europa har redan antagit sådana här lagar. Vi är nästan sist... Och så har ju förslagen lagts för att skydda enskilda människor från brott - som tjejen som blev indragen och våldtagen i en bil, men hörde gärningsmännen tala i telefon, vilket polisen kunde spåra och därmed få fast de skyldiga.

Ström å sin sida kommenterade att systemen inte är säkra och att en person som flytt ett våldsamt förhållande via sin mobil blev spårad och funnen av sin förföljare, vilket kunde ha fått katastrofala följder.

För mig så var kanske de tyngsta argumenten de som speakerrösten framförde i diskussionspresentationen: Om vi avsäger oss våra rättigheter för att skydda oss mot kränkningar av våra rättigheter - vem har vunnit då?

Personligen ser jag gärna att alla som inte är personligen berörda är oinformerade om mitt privatliv, oavsett om de förstår vad de ser eller hör eller inte.